אפשר להגדיר את עונת העגבניות 2013 כ"קללה שבברכה". קיץ נוח, חנטות בשפע, מיליון איש יצאו את הארץ באוגוסט, חזרה לעגבניות בשטח פתוח, השתוללות בשתילות בבתי רשת ובחממות, כנראה לזכר עונות משנים עברו, שהיו טובות ובמחירים גבוהים. אם נוסיף לכך זן לא מוצלח מבחינת חיי מדף בקיץ, והרי ההסבר לאיך הגענו למצב כזה בקרב מספר גדול של מגדלים.

 

קשה לבצע תכנון ותחזית בתקופה ארוכה של מחיר שאינו מכסה את ההוצאות, לחזות התייקרות בעלויות העסקתם של העובדים הזרים וייקור המים, הדלקים וחומרי ההדברה. במצב כזה, חקלאים שלא שמרו על רזרבה מהעונות הטובות ולא כלכלו מעשיהם במחשבה תחילה, נמצאים מול שוקת שבורה. החובות גדולים, השוק האפור חוגג, וכבר הזהרתי בעניין זה את החקלאים. היזהרו לפני שתמכרו גם את המשק וגם את עתיד ילדיכם. קיים חוסר אונים של המגדלים מול הלחץ של רשתות השיווק, שהעלו את העמלות ל-18% ול-20%, ועוד ידם נטויה, ואי אפשר שלא להזכיר את מבצעי הירקות ב-99 אג', שמפילים את השוק.

 

משהו השתבש בהתארגנות המערכת. השוק נחלש, והחקלאות עוברת ידיים לסוחרים ולאחרים. מי יודע לאן נגיע, כאשר למרות השמדה של 1,800 דונם עגבניות ברמה של שלוש טונות לדונם, עדיין הכמויות גדולות. אני מקווה בכל זאת לשינוי לקראת אוקטובר.

 

במקביל הוזהרו גם מגדלי הפלפל, לקראת העונה, להקטין את השטחים כדי שיוכלו להרוויח. כל הכבוד לענפי תפוחי-האדמה והגזר, שבהתארגנות נכונה של השולחנות בשני גידולים אלה עברו את אחת העונות הטובות, ונקווה שימשיכו בכך.

 

אין ברירה, חייבים להרעיב את השוק, כדי שהיצע וביקוש יעבדו לטובתנו. כמי שמכיר היטב את השטח, אני מודאג. חקלאים, תתארגנו ותשמרו על כל שקל. מה שלא נבין דרך הראש בסוף נבין דרך הרגליים. לצערי, אחדים מאיתנו כבר נמצאים בנקודת אל-חזור.

למשרד יש תוכניות למחקר והדרכה ולהשגת הון. רק שעד שזה יגיע, יהיה מאוחר מדי. בל נשכח שוב, הצע וביקוש הם שלבסוף יקבעו את עתידנו. הרגלנו את האוכלוסייה לאכול ירקות בזול, ואנחנו משלמים את המחיר. מחכה להצעות, שיהיו הגיוניות.

מאיר יפרח