דברי מאיר יפרח בטקס הגשת ביכורים לנשיא הרצוג ורעייתו ערב חג השבועות, 1.6.22

כבוד הנשיא ורעייתו,

"ולקחת מראשית כל פרי האדמה אשר תביא מארצך אשר ה' אלוקיך נותן לך ושמת בטנא והלכת אל המקום אשר יבחר ה' אלוקיך לשכן שמו שם (במדבר כ"ו)

אבותינו לקחו את הפירות הראשונים בטנא ועלו איתו לירושלים. ואנו מביאים את ביכורי החקלאות הישראלית המפוארת לך כבוד נשיא המדינה, מר יצחק בוז'י הרצוג, ולרעייתך מיכל. 

עלינו ובאנו היום לביתכם לקראת חג השבועות, לקיים את מצוות הביכורים ולהביא מיבול ענף הירקות מכל קצווי הארץ, פרי ידיהם של חקלאים מכל זרמי ההתיישבות, תוך שאנו מביעים לך, ידידנו הנשיא, הערכה ותודה על תמיכתך בחקלאי ארצנו ובחקלאות הישראלית. 

מהיכרותי רבת השנים איתך אני יודע שאתה ידיד החקלאים וכי הם קרובים לליבך. אנחנו גם מכירים את הצהרותיך על חיוניות המרחב הכפרי למדינת ישראל ועל החשיבות של החקלאות הישראלית בביטחון המזון ובשמירת הגבולות.

הבאנו איתנו מגוון ירקות תוצרת כחול-לבן, תפארת התוצרת החקלאית, פרי עמלם של החקלאים ותוצאה של עבודתם הקשה של מרכזי המחקר והמו"פים ברחבי הארץ בליווי המדריכים החקלאיים לאורך כל השנה. אנחנו גאים באיכות, בזמינות, במחירים ובהספקת תוצרת מכל המינים והגוונים, טרייה וטעימה, לתשעה מיליוני ישראלים שצורכים יום יום שפע של ירקות, פירות, חלב, ביצים, בשר ודגים.

אנו נמצאים בתקופה בה הממשלה הנוכחית, שסברנו כי תפתח עת חדשה לחקלאות בישראל, מרעה עמנו כפי שלא עשתה אף ממשלה שקדמה לה ויוצאת בהתקפה חסרת רסן על החקלאות והחקלאים, בעיקר משרד החקלאות עצמו, שרואה עצמו מנותק מהחקלאים ואחראי לרווחתו של הציבור בלבד, כביכול מתוך דאגה ליוקר המחיה ולפערי התיווך. מאשימים אותנו יום יום בהעלאת המחירים, למרות שברור לכולם, והעובדות גם קיבלו אישור בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהמחירים הגבוהים לא נובעים מאיתנו אלא מטפסים בהמשך שרשרת השיווק שיוצאת ממשקו של החקלאי. בנוסף לכך, בעוד הגישה האמיתית והמקצועית צריכה להיות, כמו ברוב מדינות העולם – לתמוך בחקלאים כדי להוזיל את עלויותיהם ולספק להם במחירים סבירים את התשתיות הטובות והמוזלות כדי שיישמרו על מחירים ראויים שמכסים עבורם את הוצאות הייצור, אבל זה לא מה שקורה אצלנו. אצלנו אוהבים למצוא אשמים על לא עוול בכפם, וגם לפגוע, להעליב להמציא סיפורים מצוצים מהאצבע, לכבס מלים ללא כיסוי אמיתי.

תוקפים את החקלאים באמצעות הסרת מכסים ביבוא מתחרה, בסופו של דבר כדי להיטיב עם קבוצה קטנה של יבואנים ולפגוע בתחושת הביטחון של החקלאי, שישקול אם כדאי לו להכשיר שטחים לעונה הבאה. מאז החל תהליך הכשרת היבוא, פחתו השטחים החקלאיים באופן ניכר. ואגב, עדיין לא ראינו תוצאות אפילו מינימליות לצעדים החפוזים והפופוליסטיים האלו. מנגד, לא ראינו תמיכה אמיתית בחקלאות, רק דיבורים ומסמכים והצהרות. וככה בינתיים ממשלת ישראל תומכת בצעדיה בחקלאים הטורקים ההולנדים והאחרים ומפנה גב לחקלאות הישראלית. בצעדים אלה מפקירים את השוק המקומי ואת ביטחון המזון, והכול תחת סיסמאות ריקות על מלחמה ביוקר המחיה. לא הוזילו את המים, לא את המיסים המוטלים על העסקת עובדים זרים, אין תקציבים להשקעות ולהכנסת דור צעיר לחקלאות, עושים הכול הפוך, מבזים ומזלזלים בתפקידה של החקלאות בהקמת המדינה ובקביעה כי היא שומרת על הגבולות בכך שנותנת פרנסה ליושבים בגבולותיה. מתנכלים לחקלאי עוטף עזה, הנגב, הערבה, בקעת הירדן, הגליל ומרכז הארץ, כאילו אנו אויבי העם, מתנפלים על המתגוררים ביישובים צמודי הגדר בגבול הלבנון, תוך דאגה כביכול לרווחת העופות ותוך חוסר אכפתיות לרווחת החקלאים.

אנו מכירים בגישתך הממלכתית, כבוד הנשיא, ואיננו רוצים את התערבותך בפוליטיקה, אבל אנחנו גם מודעים לדאגתך לעתידה של מדינת ישראל וחקלאיה. נודה ונעריך אם בכל זאת תעשה מעשה ותסייע להפסיק את ההתנכלות במגזר חרוץ וגאה שעובד מבוקר עד ערב כדי לספק תוצרת משובחת וטרייה ובמחירים ראויים לאוכלוסיית ישראל.

המשפט הידוע אמנם אומר "יהללך זר ולא פיך", אבל נלך על הגרסה המציאותית ונגיד "יהללך זר ולא – פיך". שמם הטוב של חקלאי ישראל מוכר בכל רחבי העולם, חקלאים חרוצים, חדשניים, אמיצים, ובעיקר אוהבים וגאים במעשה ידיהם. לכן, על אף הבאים לפגוע בנו במזיד, החקלאות הישראלית תמשיך להתקיים ותצליח, וכל הבאים לכלותנו ימצאו עצמם במקומות אחרים.

אנו מודים לכם על ההזדמנות לבקר בביתכם ולחגוג איתכם את חג הביכורים, וגם רצינו להוסיף ולומר לך שאתה נשיא אהוד ואהוב, לתפארת מדינת ישראל. 

מאיר יפרח

מזכיר ארגון מגדלי ירקות