טקס חלוקת מלגות ע"ש יוסטה בלייר, יהודה פלג ויוסי ארזי ז"ל 

זו השנה העשירית לייסודה של קרן המלגות מטעם ארגון מגדלי ירקות, שמטרתה לסייע מדי שנה לחוקרים בתחום היישומי של ענף הירקות.

הטקס התקיים ביום שלישי, 24.8.21, בקיבוץ בארות יצחק, בהשתתפות משפחותיהם ומכריהם של יוסטה, יהודה ויוסי, יחד עם חברי מועצת הארגון וכמובן מקבלי המלגות.

כבכל שנה, ניצח על הטקס אלי אהרון.

פתח מאיר יפרח, מזכיר הארגון: יוסטה, יהודה ויוסי הם שלמעשה עיצבו את הארגון כפי שהוא כיום. איפה יש עוד אנשים כאלה. לזכרם ראוי לקיים את המסורת הזו, ולאורם אנחנו פועלים בכל המאבקים, כולל המאבק כיום על קיום החקלאות, בבחינת להיות או לא להיות, וגם בו ננצח.  

יהי זכרם ברוך.

קרנית, בו של יהודה פלג ז"ל: "אבא שלי באמת היה חקלאי בנשמה. עלה לארץ כנער, בלי הורים. שלחו אותו לעבוד בגן הירק, ומאז הפך לחקלאי בנשמתו. קראו לאבא 'פותח תלם ישר'. ידעו לזהות שתלם מסוים הוא שלו וניסו ללכת בדרכו ולחקות אותו. בשנות ה-50 וה-60 זכה בפרסים בתחום החקלאות בנגב, אזור שאמרו עליו שלא יגדל בו דבר. בתור ילדה טיילתי אתו יחפה בשדות. גם כיום האחים שלי מזהים את הגידול, באיזה שלב הוא נמצא, וגם הדור הבא יודע ברובו לשבת על טרקטור בגד"ש, ואם היה רואה, זה היה מחמם לו את הלב. בהצלחה למקבלי המלגות".

מורן, בנו של יוסי ארזי: התמקצעות וניצול טכנולוגיות חדשות זה היתרון שבסופו של דבר ינצח בכל המאבקים. אם החקלאות תהיה טובה, אז נשרוד. תודה לארגון שממשיך במסורת הזאת, זה חשוב לנו ובטוח היה חשוב לאבא.

אלי אהרון: ועדה מקצועית קובעת מדי שנה את מקבלי המלגות, והשנה נבחרו ארבעה, שנוכחים כאן ויעלו אחד אחד להציג לנו בקצרה את עבודת המחקר בה הם עוסקים.

אור בומץ אלדן, כפר גליקסון – לומדת לתואר השני באוניברסיטה העברית.

נושא המחקר: לימוד יכולת ההדבקה וההשתמרות של הווירוס TOBRFV בגנוטיפים שונים של זני פלפל.

וירוס זה מוכר בעגבנייה. מטרת המחקר היא לברר האם צמחים וזרעים של פלפל מעורבים במעגל ההפצה של TOBRFV ולבחון את ההבדלים ביכולת התמודדות של הגנוטיפים השונים של זני פלפל בפני הדבקה בווירוס והשתמרותו בחומר הריבוי. 

מתנאל היפש, תל אביב – לומד לתואר השלישי באוניברסיטה העברית.

נושא המחקר: פיתוח טכנולוגיה חדש המבוססת על חישת חמצון חיזור לניטור מוקדם של עקות סביבתיות בצמחי תפוחי אדמה.

חשיפת תפוחי האדמה לעקות סביבתיות, לפתוגנים ולחרקים עלולה לגרום לפגיעה ביבול. לכן, זיהוי מוקדם של התפתחות מצבי עקה הינה בעלת חשיבות רבה במניעת הפסד יבול.

רוני גפני, מושב שרונה – לומדת לתואר השלישי באוניברסיטה העברית.

נושא המחקר: השפעת משתנים גיאוגרפיים ואקלימיים של תפוצה מרחבית והדברת ירבוז לבן בעגבניות לתעשייה.

המטרה היא לנסות ולמצוא את מקור השונות הפנולוגית הרבה בין אזורי הגידול השונים, למשל מבחינת דינמיקת הנביטה, ולבחון את תגובתן של אוכלוסיות שונות מכל אזורי הגידול לקוטלי עשבים הנהוגים בשימוש בעגבניות לתעשייה, בתנאי סביבה שונים. נבחן כיצד השונות עשויה להביא לכישלון ההדברה בכל אזור.

גיא עצמון, אלון הגליל – לומד לתואר השלישי באוניברסיטה העברית.

נושא המחקר: חישה היפר ספקטרלית לזיהוי טפילות עלקת בגד"ש ובירקות.

במחקר זה מנסים לאמוד את הפוטנציאל לזיהוי מוקדם של העלקת (התמודדות בגזר), אשר יאפשר למפות רמות נגיעות בחלקות כנגד המזיק, וכמו-כן לבחון את יכולת הזיהוי של הטפילות באמצעי חישה פשוטים יותר, כגון חיישנים מולטי ספקטרליים הנישאים על גבי רחפן.

 

אלי אהרון מסכם, מודה לאורחים ולבני המשפחה ומברך את הסטודנטים בהצלחה.