ימים פתוחים בחלקות הזנים של תפוחי האדמה בעידן הקורונה: אביב 2020

אורן ברנע

 

מדי שנה אנו מקיימים את הימים הפתוחים בתחילת חודש מאי. לאירוע מגיעים המגדלים מישראל וקרוב ל-30 נציגים של חברות הזרעים מחו"ל. השנה נחתה עלינו הקורונה, ולא היה ברור אם ניתן או נכון לקיים את האירוע. לבסוף:

  • קיבלנו החלטה לקיים את האירוע באופן מלא, לייעד אותו למגדלים ולנציגי החברות בישראל, תוך הקפדה על שמירת מרחק ושאר כללי ההפרדה.
  • הנציגים מחו"ל, שלא יכלו להגיע (הצורך בבידוד ומגבלת הטיסות), יקבלו את המידע בדרך אחרת. החלטנו לשפוך את כל המידע לאתר אינטרנט זמני שנקים, ובו יוצגו בתמונות החלקות והיבול של כל זן ושל כל חברה.

 

האירוע  נדד בין 4 אתרים: חלקה של תפוחי אדמה אביב בחול ליד עין הבשור, חלקה אורגנית ליד ברור חיל וחלקה של תפוחי אדמה אביב באדמת לס בסעד. בנוסף הוצגו הזנים שנאספו בגידול החורפי בחלקות: חול, לס ואורגני, בלול (המפעל) של אשר גולן, שהוא מבנה רחב ומסודר. היבול שם הוצג בארגזים.

לניסיון הזנים בישראל מקום חשוב עבורנו, המגדלים. כאן אנו פוגשים את הפוטנציאל של השנים הבאות. תפקידנו לזהות את הפוטנציאל ולקדם אותו. הניסוי גם חשוב לחברות הזרעים האירופיות. מבחינתן זהו הניסוי שקובע מה מתאים לגדל באזורים חמים: מזרח תיכון, אפריקה, המזרח הרחוק, וההתעניינות סביב הניסוי רבה.

לימים הפתוחים הגיעו כ-70 מגדלים ואנשים מהתחום. היה מה לראות, היה על מה לדבר. נראה שהענף לא דורך במקום וזנים חדשים וטובים ייכנסו וישפרו את הביצועים שלנו בעתיד.

החלקה האורגנית משכה תשומת לב רבה. בחלקה זו מנסים לא רק זנים המיועדים לשוק האורגני, אלא בודקים גם את העמידות הטבעית של הזנים לכימשון, לחלפת ולמחלות נוספות. הרגולציה האירופית לחומרי הדברה, שהולכת ומחריפה, דוחפת את חברות הזרעים להעמיד זנים עמידים יותר, זנים שניתן יהיה להקטין בהם את כמות הריסוסים ואת רמת הרעלים.

התקפה אלימה במיוחד של כימשון "מחקה" השנה את העלווה של כמה זנים בחלקה. לעומתם התגלו זנים עם עמידות טבעית גבוהה ומפתיעה.

המפגש החברתי -מקצועי הישיר עם אנשי החברות היה חסר לנו, ולפי מה שהם כותבים גם להם. אנחנו נוהגים לקחת אותם יום לאחר מכן לטיול בארץ: חלקו בעניין מקצועי, חלקו בשביל הנפש וכדי שיספגו קצת ציונות. עם השנים נוצר חיבור טוב בינינו לבין הקבוצה. כולנו ממתינים לשנה הבאה.

 

עם סיום היום הפתוח הסתערנו על הקמת האתר באינטרנט, ותוך מספר ימים הוא עלה לאוויר. האתר מאובטח ומראה בכל חלקה את כל הזנים, בצילום טוב של התפודים ושל העלווה. נשאיר אותו פתוח כחודש לטובת החברות בחו"ל וגם כשירות למגדלים מישראל, ולאחר מכן נוריד אותו.

עם עליית האתר לאוויר התחילו לזרום ברכות ומכתבי תודה. נראה שהמאמץ היה שווה.

 

זאת ההזדמנות להודות לאשר גולן, שמגדל את כל הזנים ומחזיק סביבו את המפעל החשוב הזה. בנוסף תודות ללבקו, ללולו יקותיאל ולשחר פינקוביץ, שטרחו סביב הפקת האירוע, וכן לשמעון דקל ששם אותנו על מפת האינטרנט.