לזכרו של חיים שוורץ ז"ל

חיים שוורץ, ממניחי היסוד לענף הירקות בישראל ומעמודי התווך של הענף לאורך השנים, הלך לעולמו שבע ימים ומעש. בודדים נותרו מאותה קבוצה נפלאה של אנשים מלאי חזון, כושר יצירה, נחישות ודבקות במטרה. חיים היה מהמובילים שלה וגם המבוגר שבהם, בן 98 במותו. סיפור חייו הוא דוגמא ומופת לכל חקלאי, שחקלאות היא דרך חייו ולא רק מקור פרנסתו.

חיים נולד וגדל בברלין, ועם עליית הנאצים גורש לפולין ומשם עלה לארץ ישראל ב-1939. תחילה בקיבוץ עין השופט, בהמשך ברעננה, ובשנת 1943 הצטרף עם הגרעין לכפר מנחם. לפני כן עוד הספיק להינשא לאלן, שעלתה מברלין והייתה יד ימינו הנאמנה לאורך שנים ארוכות.

עד 1956, השנה בה עזב את הקיבוץ, ריכז במשק את גן הירק, ריכז את המשק ואף עסק בחינוך. הביא עמו את הידע שלו בגידול ירקות עוד מגרמניה, כאשר למשפחתו היה בית קיט עם גן ירק ועצי פרי, שהוא עזר בטיפול בהם.

משנות ה-40 היה מעורב בפעילות בארגון מגדלי ירקות (שהוקם ב-1934) כרכז ועדות, שימש חבר בהנהלת "הזרע", כשהוא מתרכז בעיקר בתחום הכלכלי ובפריון העבודה.

המעבר מהקיבוץ למושב כפר ידידיה היה דרמטי מבחינתו. היה עליו להתחיל הכול מחדש, ובעזרת אלן אשתו הצליח לפתח משק לתפארת ובמקביל להמשיך להיות פעיל גם בארגון מגדלי ירקות. ההתחלה הייתה עם לול, פרדס וארטישוקים. בשלב מסוים, יחד עם עוד 5 חברי מושב, גידלו 250 דונם ארטישוק, שהיה השטח הגדול בארץ באותה עת. שני זנים חדשים שהם ייבאו ושאומצו על-ידיהם קיימים עד היום.

ב-1965, כחבר בהנהלת מועצת הירקות, הצטרף למשלחת הקניות של זרעי תפוחי אדמה בהולנד, שם נחשף לגידול ורדים בחממות, "נדלק" על זה והקים חממת ורדים, שאותה קיים עד שהענף התמוטט.

ב-1975 חבר ליחזקאל דגן ז"ל, אשר הקים שנה קודם לכן את "חישתיל" בנחלים, והקים את שלוחת "חישתיל" בכפר ידידיה, שהתרחבה במרוצת השנים ופועלת עד היום בהצלחה רבה, בניהול המשפחה. מייצרים בה מגוון מוצרים, כגון: שתילי ירקות, פרחים, דשא, תבלינים ושתילים אורגניים. חיים המשיך לבקר ולהיות מעורב בניהול המשתלה גם לאחר שהפסיק לנהל אותה הפועל עד לפני כשלוש שנים.

פטירתה של אלן רעייתו ואם שלושת ילדיו, לפני יותר מעשור, הייתה עבורו מכה קשה, אבל הוא המשיך בפעילותו.

חיים היה גם איש אשכולות. כמו כל "יקה" מצוי, הייתה המוסיקה הקלאסית חלק בלתי נפרד מהוויית חייו, והוא התמיד לבקר בקונצרטים של הפילהרמונית עד לפני מספר שנים. קריאת ספרים מכל סוג, לרבות ספרות מקצועית, הייתה חלק מסדר יומו (לילו) וגם טיולים בחו"ל עם אלן, בנוסף לנסיעות מקצועיות.

חיים היה תמהיל נדיר של חקלאי, כלכלן, איש תרבות, בעל יסודיות, העזה ויצירתיות. הכרתי את חיים בשנות ה-60, ומאז נקשרו בינינו קשרי ידידות אמיצים, שנמשכו עד לשנה האחרונה. הספקתי עוד לראיין אותו לפני שנה לטובת הארכיון של מרכז המבקרים, כשהוא מצליח לדלות סיפורים על ההיסטוריה של ענף תפוחי אדמה החל משנות ה-50, כשהוא כבר לא במיטבו.

אני איבדתי ידיד אמת, והמשפחה איבדה אב וסבא מסור. חישתיל איבדה שותף נאמן, וענף הירקות נפרד מאחד מאבותיו המייסדים.

יהיה זכרו ברוך.

יענקלה כהן, נחל עוז 

חנוכה תשע"ח