צוריאל סנדו – ממ"ר הגנת הצומח בירקות

נביל גנאים, – רפרנט ארצי לגידול תות שדה

מזיק זה, הידוע זה מספר שנים עם תפוצה מצומצמת למדי, הפך ברבות השנים למזיק בעל תפוצה נרחבת מאד, התוקף מספר רב של פונדקאים, כולל מיני פרחים שונים, במיוחד צמחי לימוניום, מינים שונים של תבלינים וכן ירקות בבתי צמיחה.

זה מספר שנים שאוכלוסייתו עלתה באורח ניכר בחלקות תות-שדה, במיוחד בבתי צמיחה.

המזיק מתפתח היטב בתנאי צימוח צפופים ובלחות רבה. נפוץ במדינות שונות באירופה, במדינות הים התיכון ובאפריקה.

ככל הידוע המזיק מקיים שני דורות בשנה, בסתיו ובאביב. אין ודאות שאכן זהו המצב כיום, שכן בתות-שדה המזיק פעיל גם בחורף.

תיאור המזיק (ממידע מועט הידוע עליו בארץ):

הבוגר: פרפר קטן עד בינוני (אורך מרבי 15 מ"מ), בצבע חום-בהיר. הבוגרים מתעופפים בשעות היום (עשנורים) אך גם בשעות הלילה. תוך כדי תנועה בשטח ניתן להבחין בתעופת הבוגרים בחלקה. עיקר פעילות המזיק היא בחודשי הסתיו והאביב. בחלקות תות-שדה גם במשך החורף.

ביצים: הנקבה מטילה ביצים לבנות-ירקרקות בקבוצות קטנות. לקראת הבקיעה מקבלות הביצים צבע אדמדם. הביצים מוטלות באזור צוואר השורש בתנאי לחות גבוהה.

הזחלים: צבעם חום-אפור עם ראש שחור. הצבע משתנה לרוב על-פי המזון הנאכל. בתות-שדה צבעם לרוב חום כהה. בכל פרק בחלק הגבי של הזחל ניתן להבחין בזוג עיגולים אופייניים. הזחלים חיים בקבוצות קטנות, יוצרים סבך קורים באזור מחייתם ומלווים על-פי-רוב בהפרשותיהם הכהות. הזחלים נוברים באזור צוואר השורש.

התגלמות: הזחלים מתגלמים בקרקע, בסבך הנוצר מהפרשת הקורים והפרשות הזחלים, סמוך מאד לפני הקרקע.

הנזק: הזחל ניזון מפטוטרות העלים, מכתרים ומשאר רקמות הצמח הסמוכות לפני הקרקע. ניתן למצוא על צמח יחיד מספר רב של זחלים הגורמים לנזק משמעותי. בעקבות כרסום פטוטרות העלים, מתפתחים ריקבונות משניים. התייבשות העלים, כתוצאה מכרסום וסבך הקורים המלווה בהפרשות הזחלים, מסייע אמנם בגילוי המזיק (תמונה 1), אך מקשה מאד על הדברתו בתכשירים כימיים. בנוסף לכך, חיפוי פלסטיק נותן למזיק הגנה מסוימת ומקשה מאד על ההדברה. המזיק מכרסם בפירות הסמוכים לבסיס הצמח, ובסופו של דבר גורם לריקבונם (תמונה 2).

ממשק ההדברה

פירות תות-שדה נקטפים לעתים קרובות (פעמיים-שלוש בשבוע). כמעט שאין תכשירים בעלי פעילות קצרה המאפשרת שימוש בהם (התכשיר פרוקליים מורשה ומותר לריסוס 7 ימים מקטיף). פעילותם חלשה עד אפסית. בימים קרים הזחלים כמעט שאינם פעילים, ולכן ניזונים פחות, לפיכך תכשירי בצילוס שונים, הפעילים כרעלי קיבה, אינם מדבירים אותם. בנוסף לכך, במרבית חלקות תות-שדה נהוגה הדברה משולבת, דבר המגביל מאד את השימוש בתכשירי הדברה כימיים. כדי לשמור על פעילות אויבים טבעיים מצד אחד ומניעת השתיירות תכשירי הדברה בפרי מצד שני, יש לכוון את התכשיר בזילוף (לא בריסוס) לבסיסי הצמחים, ובאופן זה לקבל הדברה סבירה של המזיק. בכל מקרה יש לתאם את טיפולי ההדברה עם פקחי ביו-בי ולבחור תכשירים מורשים לשימוש בתות-שדה ומותרים ליצוא (מופיעים בטבלת התכשירים המותרים, המופצת על-ידי חברות היצוא).

הערה: חלק מן החומר מבוסס על התיאור של המזיק בחוברת "מגדיר פגעים בתבלינים" מאת: יאיר זקס, שמעון ביטון והישאם יוניס.