מגדלי שום ובצל קיימו פגישה דחופה עם שרת החקלאות והנהלת המשרד
מזכיר ארגון מגדלי ירקות, מאיר יפרח, וכ-30 מגדלי שום ובצל מרחבי הארץ הגיעו לפגישה דחופה עם שרת החקלאות, ח"כ אורית נוקד, ועם מנכ"ל המשרד, יוסי ישי, כדי להציג את הבעיות הקשות בענפים אלו, שכבר הוצגו בגיליון הקודם. עיקר הבעיות הן יבוא של שום ובצל ללא תחרות הוגנת מול התוצרת המקומית, שעה שמחירי המוצרים המיובאים גבוהים כמעט פי שלושה ממחיר התוצרת המקומית (מחיר 1 ק"ג שום מקומי = 15 ש"ח לק"ג; מחיר 1 ק"ג שום מיובא = 40 ש"ח לק"ג).
מאיר יפרח פתח את המפגש והציג את הבעיות הקשות בשני הענפים. לדבריו, קשיים אלה נובעים ממדיניות ההפקרות ביבוא. מילא אם הצרכן היה נהנה מזה, אבל הוא משלם יותר. מאיר ציין את חוות הדעת המקצועית, לפיה יבוא השום והבצל מהווה סיכון למזיקים ומחלות שיגרמו נזק בלתי הפיך לגידול המקומי והוסיף כי החשש הוא שהיום זה בצל ושום ומחר בענפים אחרים. בנוסף, אם כתוצאה מהתנהלות זו יפסיקו המגדלים הישראליים לגדל מוצרים אלה בארץ, הסינים רק יעלו עוד ועוד את התמורה עבור תוצרתם, והמחיר שיידרש הצרכן בארץ ילך ויגדל. חשוב להדגיש, הוסיף מאיר, שמהחורבן של מגדלי השום המדינה מרוויחה מהמכסים של היבוא 35 מיליון ש"ח לשנה.
צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים, הוסיף כי אין זו תחרות הוגנת על המדף, כי הרשתות פשוט לא מניחות את התוצרת המקומית לבחירת הצרכן.
יוסי ישי, מנכ"ל המשרד, אמר כי העלות בשוק המקומי נמוכה מהיבוא, ולמרות זאת לצרכן מגיעה התוצרת המיובאת. יוסי ציין כי גובה המחיר פחות משפיע בשום, כי הרכישה ממנו למשפחה אינה גבוהה. העלאת המכס לדעתו אינה אפקטיבית. הוא הוסיף שצריך לשכנע את הצרכן הישראלי שהשום הישראלי לא רק זול יותר אלא גם טוב יותר, להפעיל את גאוות היחידה ולהביא להעדפת הציבור תוך שיפור הופעת המוצר.
ליעד כלימור, יו"ר שולחן השום במועצת הצמחים, הוסיף כי חייבים לבדל את השום הישראלי מהמיובא.
בין השאשר אמרו המגדלים:
× לחייב את הרשתות להניח על המדפים תוצרת כחול לבן.
× המחסנים של הרשתות מלאים בתוצרת מיובאת ולכן אין להם צורך במוצר המקומי.
× דווקא השנה מזג האוויר אפשר תוצרת טובה לשיווק, אבל לא מצליחים למכור.
× המדיניות הנהוגה פוגעת באפשרות הצמחת דור המשך של חקלאים, שיוכלו להמשיך ולהפעיל את המשקים.
הבעיה קיימת גם בבצל, אך כי נציגי המשרד אמרו שמראשית מרץ לא נכנס בצל מיובא לישראל.
לסיכום, הציעה השרה לפעול לקדם את מכירות השום הישראלי תוך בידולו ושינוי האריזה, ובמקביל תיבחן העלאת המכס במקרים מעין אלה. השרה גם הודיעה שתיפגש עם מנהלי הרשתות, כדי להשפיע שיעודדו את המוצרים של השוק המקומי.