חלם זה פה, לא בפולין. במדינה מתוקנת דבר כזה לא היה קורה. במשך שנים הוכנו תכניות והוקצה שטח במסובים לצורך הקמת שוק סיטוני חדש ומודרני, שייתן מענה לטיפול בתוצרת של מיליון טונות בשנה. בכל תחילת קדנציה חדשה של שר חקלאות חזרו על ההבטחות ומונה יו"ר חברת שוק חדש, צוות חדש, סיורים חדשים להכרת שווקים דומים בחו"ל, וכך, לאחר הוצאת תכניות עתירות תשלום, עד לשלב של יציאה למכרז, באה ממשלה חסרת אחריות ומבטלת את הקמת השוק במסובים מסיבות ומתירוצים תמוהים ולא ברורים. התנגדות של עיריית אור יהודה ושל ראש עיר כזה או אחר אינה אמורה לבטל הקמתו של שוק שהגיע לשלב כל כך מתקדם. יש חוקים וכללים, ולו באמת רצו היו יכולים להתגבר על המכשלה המוניציפלית באור יהודה. הפרסום שכביכול הסיבה לעצירת הקמתו של השוק היא עלויות של 500 מיליון שקלים הינו מגוחך, הרי על דרישות של חבר כנסת שיוצא או נכנס לקואליציה או על מינוי חסר תכלית של שר ללא תיק שמים בקלות מיליארד שקל.

הכול פופוליזם וטחינה של הציבור בעובדות דרמטיות חסרות בסיס. אנשים חסרי כישרון מטפלים בבעיות המדינה. ללא הרף מדברים פוליטיקאים, עושי דברם ועיתונאים במנטרות שמנסות להלך אימה על ציבור הבוחרים הפוטנציאלי, אודות פער התיווך ויוקר המחיה, אבל מלים מלים מלים. כאשר נדרשת החלטה חשובה, שתשנה באמת את פני פער התיווך ותוזיל את יוקר המחיה, הם נותנים יד לוויתור על הזדמנות לשנות באמת את פני שיווק מוצרי החקלאות, לטובת החקלאי והצרכן כאחד. במקום זה מוכנים להקים שוק חלופי של 60 דונם במקום 140 דונם המתוכננים, באתר שכבר הוכיח שלא יוכל להתרומם וליצור שינוי אמיתי. איך בדיוק רוצים להילחם בתופעות הללו אם לא נותנים אופציה חלופית לשיווק של 1 מיליון טונות תוצרת באתר של 60 דונם בלבד, שכבר נכשל. איך אפשר להקים שם שוק מודרני עם דרכי גישה נוחות, פריקה והעמסה, משטחים ראויים למכירת תוצרת שתישמר איכותית, מקום מסודר למחסני אריזה ולשירותים נלווים לתהליך השיווק הסיטוני.

כפי הנראה, לצערי, שחשקה נפשם של נדל"ניסטים בשטח השוק המיועד במסובים או שאולי יש כוונה להשביח את הנכסים לבעלי השוק בצריפין, ורק נקווה שלא יתברר בעתיד שגם למי ממקבלי ההחלטות יש יד ורגל באינטרס של תכניות הנדל"ן.

צר לי שאין מי שירים החלטה חיובית לטובת המסחר החקלאי בישראל, שאין כוונה להפסיק לסכסך בין ציבור הצרכנים לבין החקלאים, כי אז יש על מי לזרוק את האשמה בכול. חקלאות וחקלאים לא נחשבים במדינה הזו, ובקלות מוכנים לבסס את הצריכה העצמית מיבוא, לייבש את הארץ הזאת ממטעים, מירקות, מדגים, מבשר, מביצים ומעוף.  פוגעים בקלות בחקלאים, המחזיקים את הגבולות, ובביטחון ההספקה העצמית בישראל. תוצרת איכותית, טרייה ובריאה מיוצרת ופרוסה בכל חלקי הארץ הזו, ערבה, נגב, בקעת הירדן, מרכז הארץ, גליל וגולן. איפה שלא תיגע, חקלאות לתפארת, שהפוליטיקאים פוגעים בה צעד אחר צעד, הורסים כל חלקה טובה. אין צורך באויבים, זה רק עניין של זמן. הארץ הזאת מתמלאת אט אט בנזקים של  החלטות שגויות. מה שנבנה ב-68 שנים עי-ידי החלוצים, הורסים הפוליטיקאים של היום. כל חקלאי שסוגר את המשק, לא יבוא אחר במקומו. כאשר ירד אי פעם האסימון יהיה כבר קשה לתקן. תחשבו על זה.

מאיר יפרח