מבזק ירקות מס' 182 – ינואר-פברואר 2007

 

בוריס בורדמן, רפרנט ריסוס בתי צמיחה, אגף מיכון וטכנולוגיה, שה"מ

 

פיתוח של כלי ריסוס חדשני ישפר את איכות הריסוס בתבלינים וימנע שאריות של חומרי הדברה. בנוסף מסתבר, שמה שטוב לתבלינים, יכול להיות טוב גם בתות-שדה.

 

בתבלינים ליצוא הייתה בעיה: מול הדרישות ההולכות ומחמירות של התקנים האירופיים, חומרי הריסוס לא עבדו, נותרו שאריות של חומרי הדברה והיה צורך לקצור את התבלינים מדי כמה ימים, כדי שיישארו נקיים. מדריכי הגידול, מדריכי הגנת הצומח ואנשי המיכון חיפשו כל דרך לפתור את הבעיה. ניסו להכניס כמה כלים, אבל לא הצליחו.

 

לאחר כמה סיורים בשטח, באזור בקעת הירדן ובעמק בית שאן, נמצא מקור הבעיה בכך שלא משתמשים כמו שצריך בכלי הריסוס.

 

בתבלינים נוהגים לרסס במרסס גב מוטורי ורובים (מרסס לחץ גבוה). יישום הכלים תלוי במבצעיו, הרססים, והסתבר כי בכלים אלה מתקשים מבצעי הריסוס ליישמו באופן אחיד ויעיל כפי שנדרש.

 

חיפשנו פתרון, בו לא נהיה תלויים ברסס. נערך מפגש, אליו הוזמנו כל החברות שעוסקות במרססים ובפיתוח, כולל נציגי החברות מרססי דגניה והאחים רז, וכל אחד התחיל לחפש פתרון.

 

לאחר זמן נקראנו למרססי דגניה, לבדוק כלי חדש שפיתחו. הבדיקה נערכה בקיבוץ קליה, בשטח של מנהרות בהן מגדלים עירית. בדקנו והתפעלנו. נערכו כמה שינויים ושיפורים, ונכנסנו עם הכלי החדש לשטח.

 

הכלי הוא מרסס מפוח המוסע באופן עצמאי ומסוגל כיום לפעול בתוך מנהרות עבירות ברוחב 6.25-6.00 מ', והוא יכול לגדול ל-7.50-7.00 מ'.

 

המדובר בכלי עצמאי, שכל עובד יכול להוביל אותו, אשר כיום מופעל בעזרת ידיות, אבל בעתיד ישב בו המפעיל, ולא יהיה צורך להובילו.

 

הבדיקות הראשונות של כיסוי השטח היו מצוינות. אומנם היו בתחילה מעט בעיות במבנים, לצורך התאמת הכלי ל-4 ערוגות במנהרה, אבל בסופו של דבר השרוול מגיע לכל רוחב המנהרה, מתחילתה ועד סופה.

 

בסיבוב אחד של המכונה מרססים את כל המנהרה, לעומת תוצאות הריסוס החלקיות במרסס הגב המוטורי.

 

הועלתה סברה שהכלי החדש טוב גם לגידול תות-שדה בשטח פתוח. ניסינו את הכלי בשטח תות-שדה באזור תל מונד. כיוון שניתן להרחיב את המרחק בין הגלגלים, כדי שאפשר יהיה להיכנס לערוגה, היו גם שם תוצאות כיסוי ראשוניות מצוינות. בשלב הבא תיבדק גם איכות ההדברה, מקווים שבקרוב.

 

הכלי המשופר הוצג ביום הפתוח בחוות יאיר שבערבה ועורר התעניינות. בקיבוץ קליה יתחילו לעבוד בו מסחרית, על תקן תצפית.

 

במרססי דגניה מתכוונים להכין כלים נוספים מסוג זה, ואולי גם כלי מיוחד לניסוי בתות-שדה, המתבצע כיום בעזרת טרקטור.

גם האחים רז עובדים על פתרון משלהם.

נקווה שבכוחות משותפים אכן נפתרה בעיה קשה בענף התבלינים ליצוא, ואולי יצא ממנה רווח גם לענפים נוספים.