בימים אלה למדנו על כוונת ראש הממשלה והאוצר לשוב ולהעלות את נושא המע"מ על ירקות ופירות לסדר היום, תוך כוונה להטיל מע"מ בגובה של 1% (!), בניסיון לכסות על הכישלון להעביר את נושא המע"מ בחקיקה בכנסת.

ברור לכולם שהשיעור של 1% הוא למעשה טריק של האוצר להעביר את הנושא ללא התנגדויות, כדי שאז יוכלו באין מפריע להעלותו בהמשך עד לגובה הרצוי להם.

 

ניסיוננו בעבר וההיסטוריה של החקלאים מלמדת שלאוצר קשה עד בלתי אפשרי לעמוד בהסכמים, כמו שנעשה בנושא עובדים זרים וכמו בפיצוי עליו התחייבו למגדלי תפוחי-אדמה בעבר. גם בנושא המע"מ, האוצר מנסה להתחכם כדי להוריד התנגדויות לצעד זה, במיוחד כאלה על בסיס חברתי, ולבסוף יעשה כרצונו ויפעל לרעת הציבור, תוך שהוא מסיר מחאות בעזרת פיצויים פוליטיים למתנגדים.

 

חשוב להבין, ששוב עובדים על כולם בעיניים, וחשוב שכל מי שהתנגד למע"מ על בסיס פגיעה באוכלוסייה החלשה ובחקלאים ידע, שהאוצר לא יעצור באחוז בודד. לכן, יש לעשות הכל כדי לעצור את הפגע כשהוא עוד "קטן".

 

חשוב עוד לדעת, החקלאים אינם חוששים מתשלומי מס, שכן הם נושאים בהם בכל תחום שהוא, אבל כאשר המס יעלה הם לא יוכלו לספוג אותו בעצמם, והדבר יוביל להעלאת מחירים, להעלאת המדד, לפגיעה בשכבות החלשות.

פנינו לשר החקלאות בנושא, והוא הכריז קבל עם ועדה כי הוא מתנגד לצעד זה. פנינו גם לשר אלי ישי, ולח"כ מירי רגב ויצחק וקנין, שצעדו אתנו במאבק האחרון, וביקשנו מהם לצאת פומבית ולמחות נגד צעד זה, שנזקיו העתידיים ברורים היטב.

 

מאיר יפרח