יוסי ארזי, רות פוגטש


הידעתם כי תפוח-אדמה מטוגן שומר על ערכו התזונתי יותר מהמבושל?

ביום שלישי הקרוב, 31.8.04, יקיים הענף, בחסות ארגון מגדלי ירקות, תערוכת זנים בקיבוץ ארז. זוהי מסורת שנתית, בה מוצגים הזנים החדשים שנבדקו במהלך השנה באזורי הגידול בארץ.

בישראל מייצרים מעל חצי מיליון טונות תפוחי-אדמה, שיתפלגו בשנת 2004 על-פי החלוקה הבאה: יצוא – 250,000 טונות, מקומי – 250,000 טונות, תעשייה – 50,000 טונות, זרעים – 35,000 טונות.

הענף נמצא במגמת עלייה, הן בהיקף השטחים והן בהיקף השיווקים. שנת 2004 תיזכר כשנה מצוינת ביצוא, כתוצאה מניצול חלון הזדמנויות שנפתח באירופה, בעקבות היובש הממושך ששרר שם בקיץ 2003 ופגע ביבולים המקומיים.

הצריכה השנתית של תפוחי-אדמה לנפש בישראל היא כ-45 ק"ג (כולל שיווק טרי ומוצרים מעובדים). הישראלים אכלנים בינוניים יחסית לאירופה, שם הצריכה נעה בין 70 ל-120 ק"ג לנפש. יוסי ארזי, מזכיר ארגון מגדלי ירקות, מסביר כי הסיבה לכך היא בעיקר תחרות עם מוצרים חליפיים, כמו אורז ופסטות. עם זאת הענף אינו שוקט על שמריו, והמטרה היא להעלות את הצריכה בחמש השנים הקרובות לכ-50 ק"ג לנפש, על-ידי פרסום היתרונות התזונתיים וחינוך לצריכה נכונה.

תפוחי-אדמה מספקים אנרגיה, ויטמין C ואשלגן ומכילים מעט מאוד נתרן. אולגה רז, דיאטנית קלינית, שתרצה בתערוכה על הערכים התזונתיים של תפוחי-אדמה ועל השימוש הנכון בהם לבריאות, מפתיעה ומוסרת כי למרות מה שסוברים, עדיף תפוח-אדמה מטוגן במעט שמן או אפוי במעט שמן בתנור – אפילו על תפוח מבושל!

מחלקים את יעדי השימוש בתפוחי-אדמה לשלושה אפיקים: בישול ומרק, אפייה וצלייה, טיגון וצ'יפס. בשנים האחרונות עבר הענף מהפכה שיווקית, בעיקר בזכות היותו ענף יצוא, והאריזות בשקים ובתפזורת פינו מקומם לאריזות משפחתיות מרהיבות, המסמנות גם את יעדי השימוש.

מדי שנה נבדקים בארץ כ-50 זנים חדשים, שמקורם בחברות הזרעים, בעיקר במערב אירופה. המערכת בודקת את הזנים במהלך 2 עונות הגידול (אביב וחורף), באתרים המייצגים את אזורי הגידול העיקריים. על בסיס התוצאות מתקבלות החלטות על קידום ופיתוח זנים חדשים.

גם שנה, ביום שלישי הקרוב, 31.8.04, תתקיים בקיבוץ ארז תערוכה של הזנים החדשים, בה ניתן להבחין בהבדלי המופע של הזנים הגדלים באזורים השונים ולהתרשם מצורתם ומגודלם. התצוגה מהווה מפגש של מגדלים, חוקרים, משווקים, נציגי חברות הזרעים ומגלי עניין בענף תפוחי-האדמה.

לפרטים:
יוסי ארזי – 050-5359791
רות פוגטש – 050-5305310