נחום איננו, והנסיעה לעין חצבה כבר לא תהיה אף פעם כמו שהייתה.
מתחילת שנות הששים קבע נחום קפלן יחד עם חברים נוספים במקום את ביתו, והחקלאות שהשאיר אחריו היא סמל להתמדה, לאמונה בחלום.

הכרנו את נחום שנים רבות, כאיש מספר אחד בענפים רבים, אך במיוחד בגידול מלונים ואבטיחים. נחום תמיד אמר שמלונים ואבטיחים הם עמוד התווך של המשק. אבטיחי רותי, על שם רעייתו, רותי קפלן חברתנו, היו שם דבר ולמעשה היוו מיתוג ראשון למוצר חקלאות טרי.
המשק של נחום בעין חצבה היה בית פתוח למדריכי הירקות ולמדריכים החקלאיים באזור, ובזכותו נוצרו שיתופי-פעולה ויחסי עבודה מצוינים. המשק של נחום היווה למעשה מו"פ לא רשמי בפני עצמו. במשקו בוצעו ניסויים רבים ובאו לידי ביטוי הפיתוחים והחידושים האחרונים בתחום גידולי הירקות השונים. לדוגמא, הניסויים לגדל את מלוני השרנטה ליצוא, ולא נשכח לציין כי הניסויים הראשונים במלונים מורכבים בוצעו במשקו של נחום, והשאר היסטוריה. נחום פתח את המשק להדרכה ולמחקר כפלטפורמה לפיתוח החקלאות בערבה.

מלבד מלונים ואבטיחים גידל מגוון רחב של סוגי ירקות, עגבניות מסוגים שונים, חצילים, בצל, פלפל, אספרגוס וניסה כל הזמן גידולים חדשים וטכנולוגיות חדשות.
חריצותו ומסירותו, מקצוענותו והמוצרים האיכותיים שלו תמיד זכו להצטיינות ולהערכה.

נחום וצוות החווה לא קפאו על שמריהם ופיתחו גם ענפי חקלאות נוספים, כמו צאן, דגי נוי ומטעים, וכל זאת, בל נשכח, על רקע התנאים הקשים והאקלים הייחודי של הערבה.

נחום, כמגדל, ראה במצוינות ובהישג מטרה. הוא שאף בכל מעשיו למצוינות, ובזכות הצלחותיו זכה נחום יחד עם שותפיו בעין חצבה להערכה רבה, לפרס יצואן מצטיין של חברת אגרקסקו ולאות יקיר הארגון של ארגון מגדלי ירקות.

מעל כל אלה הייתה אישיותו המיוחדת. נחום היה איש ערכים ומעשה ולא איש של מלים. התמקד בצד המעשי והמקצועי של גידול הירקות, וצניעותו הייתה לשם דבר. ידיעותיו היו רבות, אך אהבת הידע שלו הייתה כה רבה, וגם לאחר עשרות שנים של עיסוק בחקלאות, ובמיוחד בגידולי הירקות, נחום לא פסק מלרצות ללמוד, להבין, לקבל עוד חוות דעת.
נחום היה מארח חם ולבבי, ואת משקו הפך לבית למדריכים. הקפה שהכין במו ידיו היה לסמל המשק והבית הפתוח.
כנגד כל הסיכויים, הפך נחום את משקו בעין חצבה למשק פורח, וזו הצוואה שהשאיר לכולנו, לא להרפות, לדבוק בדרך. האמיצים והמתמידים מנצחים.

יהי זכרו ברוך.

עומר זידאן / סגל מנהל שה"מ למקצוע

שמשון עומר / מנהל אגף ירקות וגד"ש, שה"מ