מבזק ירקות 159 – פברואר 2005

בצלאל מדמון, מנהל ענף תבלינים, "אגרקסקו"

בעונת 2004/5 מתכננים ב"אגרקסקו" לייצא 20% יותר תבלינים מהעונה שעברה.

מבט על העונה

תחילת עונת התבלינים ליצוא נקבעת לחודש אוקטובר, אך למעשה, עונת היצוא בתבלינים נמשכת כל השנה, כאשר הכמויות משתנות בין היצוא החורפי לקיצי. אם לפני 6-5 שנים ייצאו 30 טונות תבלינים בשבוע קייצי ו-90-80 טונות בשבוע חורפי, ביחס של 3:1, הרי כיום המדובר בסדר-גודל של 100-90 טונות בשבוע קייצי ו-160-140 טונות בחורף, ביחס של 3:2.

בעונת 2004/5 מתוכננת עלייה של 20% בכמויות בהשוואה לשנה שעברה, סדר-גודל של 7,200 טונות. מאז תחילת העונה כבר עברו קרוב ל-4 חודשים, וכיום נראה שעוקבים אחר התוכנית, עם תוספת של 22%-16%.

מייצאים כיום יותר מ-30 מינים של תבלינים, כאשר 2 מהם – בזיל ועירית – מהווים כ-50% מהיצוא, 5 מינים נוספים – רוקולה, מנתה, טרגון, כוסברה ורוזמרין – מהווים כ-30%, כ-10 נוספים מהווים 15%, וכל היתר – כ-5%.

ב"אגרקסקו" עובדים עם 127 מגדלים ברחבי הארץ, שחלקם הניכר באזורי הפריפריה: עמק יזרעאל, יבנאל, בקעת בית שאן, בקעת הירדן, חצבה, גוש קטיף, מרחבים, אשכול ועזתה.

היצוא הקיצי

אחת המהפכות בתחום התבלינים היא היצוא הקיצי, שלו משקל חשוב ולא מקרי ביצוא, הן בשל עליית הביקושים בקיץ והן בשל שמירת רצף היצוא. המגדלים, יחד עם החוקרים והמדריכים, עשו עבודה מדהימה בהתאמת הגידול לצרכים ולסטנדרטים של היצוא בקיץ. השקעה בכל החזית נתנה כלים של ידע כיצד להתמודד עם הדרישות והקשיים של הקיץ, וזה הביא לתוצאות.

מערכת מיחשוב ייחודית

כל מגדלי התבלינים המייצאים עבור "אגרקסקו" עובדים בסטנדרט אחיד, שמנוהל בעמדת מגדל במערכת אינטרנט אחת. הכל מתבצע באמצעות המחשב: הסטנדרטים, נוהלי העבודה, מהלך העבודה השוטפת, תכנון מול ביצוע, עד למשלוחים והתשלומים, כאשר במעטפת המערכת ממוקם נושא אבטחת המוצר, שהוא ראש וראשון להצלחת השיווק. הכל מנוהל במערכת אינטרנט און-ליין, שהיא ייחודית בארץ ובעולם.

כאשר נעשו פיילוטים ראשונים במערכת, שותפו בה גם מגדלים שלא נגעו מעולם במחשב, מהם בגיל מתקדם, ואילו כיום כולם שולטים באופן מקצועי במחשב, בלי לזכור איך פעלו קודם לכן…

המערכת יחידה במינה בעולם, במובן שהיא מחברת את כל הנוגעים בדבר, וכולם מדברים בה באותה שפה. אפילו ללקוחות החברה, שעובדים איתה בקביעות בחו"ל, יש קוד כניסה שבאמצעותו הם יכולים לשאוב נתונים בזמן אמת, בעיקר בנושא של אבטחת המוצר, דבר המקנה להם תחושת ביטחון.

כמויות ומגבלות

עדיין אפשר להעלות את כמויות יצוא התבלינים, אך יש שני גורמים עיקריים המגבילים זאת.

הגורם הראשון הוא מגבלת עובדים תאילנדיים, במיוחד כאשר המדובר בענף עתיר עבודה. לדעתי, זו תהיה החמצה אם המדינה לא תתמוך בענף בהיבט זה. ההיקפים של הענף כיום למעשה מכתיבים את מה שקורה בשוק, כי התבלינים מישראל מהווים באירופה 60%-50% מההספקה בחורף ו-30%-20% בקיץ, ואת המעמד הזה אסור לאבד. מעמד זה אמנם מחייב, אך מקנה יתרון שיווקי אדיר, ואסור להחמיצו. חבל שהמומנטום ייבלם על נושא של עובדים תאילנדיים. אובדן התנופה הוא בלתי הפיך. השוק באירופה יכול לקלוט עוד מהתוצרת שלנו, ויש עלייה בביקושים.

הגורם השני שמגביל הוא נושא המחקרים. הענף מתפתח בקצב מואץ, ולכן רמת ההשקעות הנדרשת עבורו היא כפולה, גם כדי לשמר את ההישגים וגם כדי לפתח אותם.

חשוב להשקיע בענף בנושא מיכון, לחיסכון בכוח אדם, במסגרת תוכנית רב-שנתית, וכן להשקיע בפיתוח זנים ואגרוטכניקה בייצור. "אגרקסקו" והמגדלים משקיעים ככל יכולתם, אך יש להמשיך ולהגיע לפתרונות והישגים נוספים, שרק למחקר תשובות עבורנו, ואז המטרה תושג.

המגדלים הם הכוח המנצח

ענף התבלינים מאורגן באופן יוצא דופן. בראשו שולחן מגדלים פעיל, עם יושבת-ראש פעילה, והמגדלים מוכנים להשקיע, כי ברור להם שצריך לנצל את השנים הטובות כדי להשקיע בעתיד, לא לנוח על זרי הדפנה.

לפני כ-5 שנים הלכנו לכיוון של מספר מינים מצומצם אצל כל מגדל, וכיום המשק הנפוץ הוא 80-50 טונות של 6 מינים. נעשית פעילות לשלב בכל משק גם מהמינים הקטנים.

הענף מאוד אינטנסיבי, ונדמה שרק "משוגעים לדבר" יכולים לעסוק בו. אפשר בהחלט לומר שזוהי פעילות כמעט סביב השעון.

מגדלי תבלינים מאופיינים ברצון לנסות ולהתחדש, ולמשל, כאשר יש מינים חדשים, כולם מזדרזים לבדוק אותם. הענף מאתגר, והמגדלים נענים לאתגרים בהתלהבות רבה.

יעדי היצוא

עיקר היצוא מיועד לאירופה, וכיום, עם הצטרפות מדינות נוספות לאיחוד האירופי, בעיקר במזרח אירופה, מצפים שאפשר יהיה למכור להם יותר תבלינים, עם הגברת המודעות והעלייה ברמת החיים בהן.

מייצאים גם לאמריקה הצפונית – ארה"ב וקנדה. כ-20% מהיצוא מופנים למזרח הרחוק.

96% מהיצוא מובלים בהטסה, אך יש תוכניות לנצל את אניות "אגרקסקו" החדשות, כדי להוציא יותר תוצרת בהובלה ימית, המגיעה תוך 3.5 ימים. יש שינוי בכיוון זה, שנעשה בצעדים קטנים.

ביעדי היצוא עוסקים כיום בקידום מכירות, אבל בעיקר משתלבים בגל המודעות הציבורית למוצר טרי, בריא וטעים. גם הטרנד של אוכל גורמה מכוון לכך, והמדיה תורמת ומסבירה יותר בהרחבה את אופציות השימוש בתבלינים.

אריזות

האריזות ב"אגרקסקו" נעשות לפי דרישות הלקוח. מספר האריזות הוא מדהים: מאות סוגים מדי יום. עם השנים, בגלל עלות שכר העבודה באירופה ובאמריקה, יש עלייה בביקושים למוצר ארוז ומוגמר.

נעזרים רבות במחלקה לאחסון, בניהולו של ד"ר נחמיה אהרוני, ובזכות הישגי המחלקה יודעים להגיד ללקוחות, שיתרון האריזה בארץ לא רק חוסך עלויות, אלא גם משפר ומאריך את חיי המדף של המוצר.

אורגני
ענף התבלינים האורגניים מתפתח לאט. בישראל מייצרים כל השנה את רוב המינים בגידול אורגני, אבל באירופה עדיין אין הספקה סדירה כל השנה. זה שיווק אחר, ויש עוד מה לפתח בו, אך עושים זאת בצורה זהירה.

לעתיד

הענף מאוד דינמי, מרתק ומאתגר, מרמות התכנון, המחקר, דרך המגדלים, המדריכים, כאשר כל המערכת פועלת בשיתוף-פעולה מצוין.

השנה כנראה יצטרפו מגדלים נוספים, בעיקר בגלל החסר בעירית, וגם בשל סימן השאלה שיביא איתו תהליך ההינתקות מגוש קטיף.

יש בענף הרבה בנים ממשיכים, ותענוג להיווכח בזאת. יש גם לא מעט מגדלות, שהן דומיננטיות בענף, ולדעתי זה מוסיף גישה שונה ויש לכך יתרון רב.

הענף כל כך דינמי, שאסור להירדם לדקה. נמצאים ללא הרף במתח חיובי, ונקווה שכך גם יימשך.