ארגון מגדלי ירקות: מכסים נמוכים ללא הצדקה, ביבוא שום ובצל, 

פוגעים קשות בחקלאים ומייקרים את המוצרים לצרכנים; המגדלים שוקלים הגשת תביעות

 

מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות, פנה במכתב דחוף לשר האוצר, ח"כ יובל שטייניץ, ולשרת החקלאות, ח"כ אורית נוקד (מצ"ב בהמשך), בו הוא מתריע על מצב בלתי אפשרי, בו רשתות השיווק ויבואנים מייבאים לישראל שום ובצל, בעיקר מסין, וזאת ללא הצדקה או סיבה של מחסור במוצרים אלה בארץ או בשל מחירים גבוהים. ההיפך הוא הנכון. במכתב מפרט יפרח כי התוצרת המיובאת נמכרת לצרכנים בישראל במחירים גבוהים יותר מהתוצאת המקומית בשיעור של עד 50%:

 

"אני פונה אליכם כדי לעצור בהקדם האפשרי את היבוא הפרוע של בצל ושום לישראל, המתאפשר בשל מכסים נמוכים המוטלים עליהם, ללא סיבה וללא קשר לחוסר במוצרים אלה בשוק המקומי בארץ. תוך ניצול של עלות מכס זולה בסך של 1 ש"ח לק"ג בצל ו-7 ש"ח לק"ג שום, בניצול הריכוזיות של רשתות השיווק והיבואנים, נעשים רווחים לא רק על חשבון החקלאי הישראלי אלא גם על חשבון הצרכן הישראלי, שאינו משלם עבור התוצרת המיובאת מחירים זולים יותר, אלא אף גבוהים עד 50% מהתוצרת המקומית.

לדוגמא, עלות 1 ק"ג שום מיבוא מגיעה למחיר של 12 ש"ח לק"ג בשער הכניסה לארץ, אך המחיר אותו משלם הצרכן עבור אותו שום הוא 38 ש"ח לק"ג, כאשר את השום הישראלי ניתן למכור לצרכן במחצית מסכום זה.

גם בבצל, המחיר של בצל מיובא לצרכן הוא 3.5 ש"ח לק"ג, שעה שמחיר הבצל הישראלי הוא כ-1.5 ש"ח לק"ג.

במקרה זה של יבוא השום נעשה אי צדק חברתי לא רק עם החקלאים המקומיים, שמאבדים את מקור פרנסתם בלא סיבה הגיונית, מלבד רווח למדינה ממכסים ורווח ניכר לרשתות וליבואנים, אלא גם עם הציבור, שנאלץ לשלם מחירים גבוהים שעה שאף אינו יודע על ה"קומבינה" הנעשית על גבו.

בנוסף, חוקרים בכירים מהפקולטה לחקלאות וממינהל המחקר החקלאי מתריעים בימים אלה על הסיכון החמור בהכנסת מחלות לארץ באמצעות יבוא השום והבצל (הערה: המאמר הופיע בגיליון קודם, מס' 242).

אי לכך, נבקשכם בדחיפות להכפיל את המכס על השום המיובא מסין ל-14 ש"ח לק"ג ואת המכס על הבצל ל-2 ש"ח לק"ג, מתוך דאגה למגזר חקלאי גדול של מגדלי שום ובצל ולצרכנים בישראל".

שמחיר הבצל הישראלי הוא כ-1.5 ש"ח לק"ג.

 

מאיר יפרח מתריע כנגד מונופולים הפוגעים קשות בתוצרת המקומית ומודיע כי החקלאים שוקלים לתבוע את האוצר על הנזקים הנגרמים למגדלי ירקות בכל מוצר בו תהיה הפקרות מעין זו, המסכנת את פרנסתם: "כספי המכסים שמרוויחה המדינה ללא צדק ישמשו לפיצוי החקלאים הנפגעים מיבוא פרוע מעין זה".