בולגריה – מדינה עם שוק בלי ירקות

ישראל  – מדינה עם ירקות ללא שוק

 

רענן כהן, ידידי, שר העבודה לשעבר בממשלת ישראל, יו"ר דירקטוריון השוק הסיטוני לישראל כיום, עדיין מסתובב בין מקבלי ההחלטות ומנסה שוב ושוב להסביר כמה חשוב לישראל שוק מודרני עם דרכי גישה נוחות, עם מתקני קירור מתקדמים, להוריד פערי תיווך ולהתחרות בריכוזיות. בשוק כזה יוכלו החקלאים להציג את השפע והמגוון האיכותי של ירקות ופירות שהם מייצרים כל השנה במחירים זולים, למעט מספר כמה נקודות זמן הנתונות לחסדי מזג-האוויר, כמו קיץ חם, וחוסר בעובדים זרים. רענן זועק נוכח האטימות של נערי האוצר, כמה הם לא רואים לרחוק, כמה הם מפספסים הזדמנות פז לעשות שינוי אמיתי בכוחות השוק למען הצרכנים בישראל. מה כבר אפשר לצפות ממדינה שכבר חיסלה שוק סיטוני בגלל שיקולי נדל"ן בלא שמצאה לו תחליף ראוי ומתקדם, בלא שמצאה פתרון למרכז שינוע של כמה מיליוני טונות פירות וירקות, שלצדם אולי שוק פרחים וגם שוק תבלינים, כפי שרואים בעולם במדינות פחות מפותחות. אפילו בחברון יש שוק מקורה ומודרני, אז מה קורה לנו?

 

סיירנו לאחרונה בבולגריה, מדינה ענייה בכל קנה-מידה, ואפילו שם, בסופיה שבבולגריה, אתה מוצא שוק רחב ידיים, בשני מבנים ענקיים, עם גישה נוחה לכלי רכב ולרכבת, שוק גדול, איכותי ובטיחותי, אלא מה, אין בו כמעט תוצרת. ראינו זן אחד של פלפל, זן אחד של בצל, אולי שני זנים של אבטיח, בעיקר הגדולים. עיקר התוצרת בשוק מגיעה משטחים עצומים של תירס, חיטה, תפוחי אדמה, חמניות. זוהי ארץ של 7 מיליוני תושבים, שעדיין רחוקה מחקלאות מתוחכמת, התוצרת כמעט כולה ארוזה בשקיות ניילון, ירודה באיכותה יחסית לשפע שאליו התרגלנו אצלנו, ושאר התוצרת מיובאת ממקדוניה ומארצות אחרות.

 

בכל זאת חשבתי, בסיור בשוק הבולגרי, שהפוליטיקאים שלהם יותר טובים משלנו. להם יש שוק ומשם הם מתקדמים, ובטוחני שאכן יתקדמו, אבל אצלנו חוזרים לאחור, כי שום תוצרת איכותית ומגוונת לא תעזור עם אמצעי שיווק נחשלים. אנחנו בידיהם של אנשים קטנים, שלא דואגים באמת לצרכנים, לתשתיות המדינה. בסוף האסימון ייפול גם להם, כמו לגבי התפלת המים, כמו רכבות לדרום הארץ וכמו עוד פרויקטים שמדינה צריכה לתת בהם שירות לתושב, כמו גם לחקלאי. כאשר מערכות השיווק יקרסו, ולא ירחק היום, אז אולי משהו ישתנה, אבל אז אולי יהיה מאוחר מדי.

 

מאיר יפרח