במהלך חודש פברואר 07 מאיר יפרח ואלי מוגרבי מארגון מגדלי ירקות סיירו בבית אריזה לתבלינים "השרון" יחד עם בצלאל מדמון, מנהל מוצר תבלינים בחברת "אגרקסקו".

 

ענף התבלינים מייצא כ-14,000 טונות תבלינים באמצעות חברות היצוא השונות, מתוכם כ-8,000 טונות באמצעות אגרקסקו. לכן, חשוב היה לנציגי המגדלים להיפגש וללמוד על בעיות הענף ועל התפתחותו בשנים האחרונות.

 

בענף יש מהפכה. אם בעבר גידל מגדל בממוצע 12-6 טונות בשנה, הרי כיום מגדלים בממוצע בין 120-60 טונות למגדל.

 

בבית האריזה צפו המבקרים במכונת מיון חדשנית, שנרכשה על-ידי אגרקסקו בעלות של 700,000 יורו, אשר ממיינת את האריזות לפי קודים ובר-קודים ויודעת למיין אותם לפי סוג האריזה, משקל, נפח וכו'. המכונה הביאה לחיסכון ניכר בכוח-אדם בבית האריזה.

 

בשיחה עם בצלאל מדמון הועלה נושא המגדלים של גוש קטיף, שלצער כולם לא חזרו למעגל גידול התבלינים. בשנתיים האחרונות נעשים מאמצים לצמצם את החוסר בתוצרת שנגרם בעקבות זאת. עיקר החוסר מתבטא בגידול העירית.

 

אחת המטרות החשובות כיום היא להעביר כמה שיותר תוצרת בתובלה ימית ולא בתובלה אווירית, שהעלויות שלה גבוהות, כאשר המגמה היא שיפור בחיי המדף. כיום משונעים כ-15% מהתוצרת בתובלה ימית.

 

יעד היצוא המרכזי הגדול ביותר של החברה הוא אנגליה, כאשר התוצרת נמכרת ברובה ברשתות השיווק השונות. התוצרת עוברת בדרך כלל אריזה במרכזי ההפצה באנגליה, כאשר הרשתות מודיעות למרכזי ההפצה יום קודם מהן הכמויות הנדרשות להן.

 

ישנה פעילות ארצית במסגרת שולחן התבלינים הארצי, שבו שותפים חקלאים מכל חברות היצוא השונות, וכמו-כן קיים שולחן תבלינים בחברת אגרקסקו, שמנהל המוצר שותף פעיל בו.

 

לסיכום – החזון של בצלאל מדמון לשנים 2008-2007:

  • הגדלת היקפי היצוא;
  • העברת תוצרת לתובלה ימית;
  • שיפורים אגרוטכניים בגידול, על-מנת להאריך את חיי המדף.