בכנס מגדלי אבטיחים, שנערך ב-21.2.2012 במשרד החקלאות, השתתפו כ-100 משתתפים, בהם מגדלי אבטיחים, משווקים, נציגי השוק הסיטוני ונציגי רשתות השיווק. הכנס נערך ביוזמתם של שה"מ – משרד החקלאות, מועצת הצמחים וארגון מגדלי ירקות.

הנחה את הכנס שמשון עומר, מנהל אגף ירקות וגד"ש בשה"מ. בחלקו הראשון של הכנס נמסרה סקירה כללית על מצב ענף הירקות בכלל ואבטיח בפרט מפי הדוברים הבאים: מאיר יפרח – מזכיר ארגון מגדלי ירקות, שדיווח על הנושאים העומדים על הפרק כיום בענף, דוד גינזבורג – מנכ"ל קנט, סקר את נושא הביטוח באבטיחים, נונה ארליך – מנהל ענף ירקות במועצת הצמחים, מסר תמונה ונתונים על הענף, אמנון קורן – חברת חישתיל, סקר את הגורמים המשפיעים על איכות האבטיח, ולסיכום סקירה מקצועית של שמשון עומר.

בחלק השני של הכנס התקיים פאנל בהשתתפות: צבי אלון – מנכ"ל מועצת הצמחים, מאיר יפרח – מזכיר ארגון מגדלי ירקות, אלי אזולאי – מנהל יחדיו כנציג הרשתות, שאול שבע וניקי מג'ר – נציגי השוק הסיטוני, וכן נטלו חלק פעיל נציגי חברות הזרעים ומגדלי אבטיחים.

 

סיכום עיקרי הדברים שנאמרו בפאנל:

צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים – פותח ומברך על יוזמה ברוכה של יום זה. לדבריו, כמות הגורמים מולם עומדים החקלאים קטנה, אך כוחם של אלו הולך וגדל, כמו באירופה. לפני שלושה עשורים התנהל המסחר בשווקים ובחנויות המכולת, וכיום רובו מתנהל מול הרשתות הגדולות והחזקות.

חשוב שהמועצה, הענף והשולחן יהיו כלי יעיל שיוכל להגן על המגדלים על-פי חוק. יש לתכנן מהלכים קדימה לקראת העונה, כולל כמויות, זנים אופטימליים הנדרשים על-ידי הצרכנים, איכות גבוהה וכמובן תהליך שיווק מתוכנן ומוקפד. כל אלו ימנעו בעיות בעונה עצמה ויתוו דרך פעולה נכונה לטובת כל הנוגעים בדבר.

שאול שבע/ניקי מג'ר, נציגי השוק הסיטוני – האבטיח מגיע לשוק במסות בתקופה קצרה, כאשר ההתייחסות אליו אינה כאל ירק אלא כאל פרי. לדבריהם, מחיר נמוך יכול לנבוע מכמה סיבות: מזג-אוויר נוח מביא ליבולים גבוהים מהממוצע, והדבר גורם להצפת כמויות שמורידה את המחיר משמעותית; איכות ירודה של המוצר מביאה למחירים נמוכים; רשתות השיווק קונות את המוצר במחיר מסוים ומוכרות אותו במחיר הרבה יותר נמוך.

ניקי מציין כי מבצעי הרשתות, לפיהם על כל קנייה מסכום מסוים מקבלים אבטיח מתנה, גורמים לזילות המוצר. כמו-כן, לדבריו יש עודף ייצור והכמויות חייבות לקטון.

אלי אזולאי, מנכ"ל יחדיו – לפני מספר שנים הייתה לאבטיח עונה מוגדרת וכולם ציפו לאותה עונה. כיום הוא כבר נמצא על המדף שמונה חודשים בשנה, והוא כבר פחות אטרקטיבי בגלל זמינות ורצף אספקה גבוה. עם פרוץ המחאה הישראלית, הצרכן הסופי קונה פחות וזורק פחות תוצרת, לא בגלל שהפסיקו לאכול, אלא שתרבות הצריכה והתפיסה משתנות, קונים יותר רק כשחסר, לא כדי שיהיה…

הרשתות הקטנות שוברות את המחירים, וקשה להתחרות בהן. בחקלאות יש מגמה של ירידה במספר החקלאים, אבל לאלו שנותרים יש סל מוצרים גדול וכוחם עולה.

אורי רבינוביץ, מגדל – חשוב שנשמור על רמת מחיר מינימום לאבטיחים, אחרת זה לא רווחי לגדל מוצר זה. העדפת הצרכנים כיום הינה לאבטיח בגודל 5-3 ק"ג, מעין מיני פלוס. לרשתות יותר קל להתעסק ולמכור את הזן הגדול, אבל יש לנו אשמה בכך שאנו לא מוודאים מראש מהו המחיר בו הרשת תמכור את המוצר לצרכן.

גיא כחלון, מגדל – היקפי הגידול שלנו עולים מעל ומעבר ליכולת השוק לקלוט אותם. חייבים לחשוב על הכמויות. הקטנת ההיצע ב-30%-25% תפתור חלק גדול מבעיית המחיר.

דובי, אוריג'ין זרעים – ישנם זני מידי/מיני טובים ואיכותיים שמתאימים לשוק. יש להפריד בין זן האבטיח הגדול, שיכול להגיע עד 12 ק"ג ולעיתים עוצרים את גידולו באמצע, לבין הזנים הקטנים/הבינוניים. הזנים הקטנים איכותיים, טעימים, ובשוק יש מקום לגדלים אלו. המגוון יתרום להגברת הצריכה ולא להקטנתה.

שמשון עומר, שה"מ – משפחת הדלועיים חשופה מאוד לווירוסים, זה עניין מורכב שדורש שיתוף-פעולה מלא מצד החקלאים, תוך הקפדה על מועדי שתילה, ריסוסים ומסגרות עבודה מתוכננות לאורך זמן. מודה לכולם על ההשתתפות. הכנס הפורה העלה רעיונות רבים, שיכולים להיות לעזר לכל הצדדים, והפורום המצומצם של שולחן המגדלים יטפל ויקדם נושאים רלוונטיים שעומדים על הפרק.

מאיר יפרח מסכם – כמויות הן שם המשחק. חשוב לבקר במשקי המגדלים ולבדוק מה היו היקפי הייצור בשנה הקודמת ולנהוג בהתאם.

כמו-כן הועלו הנושאים הבאים:

  1. עם כניסת חוק הסטנדרטים, יש להכניס סימון מסודר, כולל כמות הסוכר במוצר, כחלק מתווית שתודבק עליו. המועצה תתמוך בנושא הפיתוק.
  2. פינוי עודפים יבוצע בהתאם להחלטת שולחן אבטיח, תוך העלאת ההיטל בהקדם.
  3. יש צורך במסע קידום מכירות ולהיעזר בסקר שווקים, לשם הבנת העדפות הצרכנים.
  4. יש לשקול העסקת רכז לתהליך השיווק לכל הגורמים הרלוונטיים.

הארגון יסייע במידת האפשר למגדלים שיבנו תוכנית עבודה עתידית מסודרת.