לא ניתן לעבור עוד בשתיקה על התופעה של משיכת לקוחות לרשתות השיווק באמצעות קמפיין פרסומי המכריז על הוזלת מיני ירקות, ובמיוחד ירקות שזולים ממילא. האמנם הציבור עד כדי כך חסר שיקול דעת? האם הוא באמת נותן להוביל אותו באף בהמוניו לרכישת מוצרים אחרים ברשת כזו או אחרת במחירים גבוהים, באמצעות חיסכון של שקלים בודדים ברכישת ירקות?
בעיתון "דה-מרקר" הופיעה כתבה על התחרות בין הרשתות הגדולות לקראת החג, וכך נאמר: "מחירי הירקות נמצאו דומים בין רשת מגה בול לבין רשת רמי לוי. מחיר בצל יבש עולה בשתי הרשתות האלה 80 אג' – פער של 200% משופרסל דיל וכמעט חינם, שם המחיר הוא 2 ו-2.90 ש'ח".
הרי זה שקוף שזוהי הטעיה, שנועדה למשוך את הצרכנים אל הרשת, למוצרים אחרים, ולפגוע בשווקים הפתוחים, וזאת על גבם של הירקנים, שזוהי פרנסתם.
בדרך כלל בירקות יש פער מחירים בין השווקים הפתוחים לבין רשתות השיווק בשיעור של כ30%- לטובת השווקים הפתוחים. אלא מה, המטרה של הרשתות היא פגיעה במסחר בשוק הסיטוני שמביאה לפגיעה ישירה בירקנים. הדברים הללו נאמרו על-ידי גם בוועידת ישראל לחקלאות, שהתקיימה לאחרונה בקיבוץ רביבים: "המבצעים הללו נעשים במטרה להחליש את הירקנים, שכל מרכולתם היא ירקות, ולהם אין יכולת להעלות מחירים של מוצרים אחרים, על מנת לסבסד הפסדים".
ברור לכולם שהרשתות, ובמיוחד אלה המתהדרות במחירים זולים במיוחד, לא היו יכולות להתעשר ממכירה של כל מוצריהם בזול, לפתוח עוד ועוד סניפים ברחבי הארץ. פשוט מאוד, על גב הירקנים והציבור הם מתעשרים, ואנו לא נוכל להרשות זאת.
לטווח הארוך, הרשתות עושות טעות בשימוש במבצעים בירקות, הרי הן חזקות גם כך. לטווח הארוך זה עלול לא להשתלם להן.
אנו פועלים כיום לקראת חקיקה, שתמנע מכירת ירקות ופירות מתחת למחירי הקנייה. מחפשים את הפוליטיקאי שיוביל את המאבק.
במקביל, נפעל, נפרסם ונחשוף את ההטעיה כלפי הציבור, ובמידת הצורך גם נצא ונרכוש מאותה תוצרת זולה ונתרום לנזקקים, כדי שהרשתות יבינו שלא יוכלו להתעשר על גב אחרים.
מאבקים לא יחסרו לנו גם בשנה הבאה. כמו שכבר אמרנו, אם לא עוזרים לנו, אז לפחות שלא יפריעו. שנה טובה לכולם.
מאיר יפרח