נפגשנו בשנות השבעים בבית השריון, ומאז, במשך 39 שנה, אנחנו יחד, בלחימה ובעשייה. יוסטה סמ"פ ואני רב סמל, יוסטה במועצה האזורית ובארגון מגדלי ירקות ואני בוועדה החקלאית, יוסטה בהתאחדות חקלאי ישראל ואני בארגון מגדלי ירקות. שנים רצופות בחוויות ובמאבקים משותפים, תמיד בגיבוי, בפרגון, בנאמנות, לפעמים באי הסכמה, אך בהבנה מלאה.

יחד ירדנו למארבים בבקעת הירדן, וכבר אז נוכחתי כמה הוא אמיץ, ידען וחכם, מפקד למופת, מקפיד על כל פקודה ללא הנחות, בעיקר לא עושה הנחות לעצמו. בהמשך אנחנו יחד באותו גדוד סיור במלחמת יום כיפור, תחילה ברמת הגולן ובהמשך בתעלת סואץ. יוסטה, שם שהוא מותג בנוף הצהלי, מתקדם במהירות מסגן לסרן, מסמג"ד למג"ד, מסמח"ט למפקד אגד תחזוקה, ואני תמיד אתו ואחריו באש ובמים.

שמו יצא כסייר ונווט מעולה, ולא פחות כמפקד ואדם, שדואג לחייליו עד הפרט האחרון. דרך ארוכה עבר, מילד ששרד את השואה למפקד לדוגמא ולפטריוט אמיתי, כמודל שקשה למצוא כמותו.

יוסטה התחיל את דרכו באשכול כמנהל חוות הניסיונות, ובהמשך כחקלאי מצטיין, שבראש מעייניו חדשנות בחקלאות. מילא את תפקיד סגן ראש המועצה בשתי קדנציות, תוך שעיצב את מערכת החינוך ואת שמירת האינטרסים של המושבים במועצה האזורית אשכול. משם המשיך כמזכיר ארגון מגדלי ירקות, בתקופה בה ניהל מאבקים קשים והגיע להישגים שאיש לא האמין שנגיע אליהם, כמו התמודדות עם ביטול המכסות, פיצויים על הסכמי האוטונומיה, עיצוב דרכו של ארגון מגדלי ירקות כשייך לחקלאים וכמייצג חקלאים.

לאחר שמיצה את התפקיד, עבר להגשים את הדרך בה האמין, כמזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, גוף חדש, שאותו עיצב ובנה. אכן עשה את הבלתי יאומן, כאשר איש לא האמין שזה אפשרי, וחיבר את כל הענפים והתנועות לגוף אחד, שהישגיו רבים, בין השאר במאבקים על המים, על העובדים, מול הפשיעה בחקלאות, תוך עבודת שכנוע ולובי כמעט עצמאית. גם בתפקידו זה האחרון היה דמות חריגה ומיוחדת בנוף הפוליטי, מעוררת כבוד ומשדרת עוצמה, נערץ על הפעילים, עיקש ודבק במה שמאמין, ואיש לא יכול להזיז אותו מדעתו. חכם וידען, חד מחשבה ורחב אופקים, מלא סבלנות להסביר שוב ושוב, עד שאחרון האנשים יקבל את טיעוניו. לא מתלהם, מפריד היטב בין חברויות לבין עבודה.

כך גם ניהל את המאבקים האחרונים מביתו במהלך מבצע עופרת יצוקה, וכשבאנו כל נציגי הארגונים לפגישת מטה בביתו. היה ברור שהוא יוצא לניתוח וחוזר לעמוד בראש המחנה, כי תקופה קשה לפנינו, בכל הענפים. ומה נעשה עכשיו. יוסטה איננו, וזה בלתי נתפס. לי קשה מאוד באופן אישי לאבד אותו, לאחר שנים רצופות במפגשים ושיחות, תמיד לדעת שהוא שם. כבר הוא חסר, ומה יהיה בהמשך.

לסימה, לרני ,לורד, לאחות יהודית, ליונתן הנכד הבכור, הקרוי על-שם יונתן, סמ"פ שנפל ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, ולנכדות, שאת כולם כל כך אהב, קשה למצוא מלות נחמה, אלא רק באהבה של כולנו אליכם.

יוסטה, מפקדי, ידידי ושותפי לדרך, יחסר לי מאוד. אני מצדיע לך יוסטה, היית לי לאח. יהיה זכרך ברוך.

מאיר יפרח

מזכיר ארגון מגדלי ירקות